offline, online, beleven, content

In 2019 beleven we content ook weer offline

Trends, meestal is het ieder jaar net even anders en net even iets meer. Zo gaat het in de mode, het kiezen van vakantiebestemmingen, maar zeker ook in de strategie en ontwikkeling van content. De meeste, of misschien alle bedrijven weten inmiddels dat online content niet meer uit hun communicatiestrategie weg te denken is. Ieder op zijn eigen manier. Het ene bedrijf met een always on online strategie. Het andere bedrijf een meer campagnematige aanpak. Al het online geweld heeft echter ook gezorgd voor fysieke afstand. In 2019 zal daarom offline beleving belangrijker worden. Een uitgelezen kans om de relatie met je klanten te versterken.

Online is niet het paradijs van de onbegrensde mogelijkheden

De trend om weer meer offline actief te zijn dan afgelopen jaren heeft verschillende oorzaken. Steeds meer mensen realiseren zich de negatieve gevolgen van alle online presence die we hebben. Zaken als internetfraude, cyberpesten en het doorsluizen van ladingen persoonlijke data aan commerciële partijen maakt mensen steeds bewuster dat online heel leuk kan zijn. Maar online is niet het paradijs van de onbegrensde mogelijkheden. Het vertrouwen in online daalt en mensen maken zich zorgen. Het social media onderzoek van Newcom liet dit al zien voor het afgelopen jaar. En het zal geen verrassing zijn als de cijfers voor komend jaar minimaal vergelijkbaar zijn. Met dit in gedachten is het goed om ons bewust te worden van de inzet van onze kanalen op zakelijk vlak. Facebook was een aantal jaren geleden hét medium om het gesprek aan te gaan met je klanten. Tegenwoordig is het vertrouwen in dit platform minimaal. Mensen zullen twee keer nadenken welke reactie zij geven of dat zij überhaupt nog reageren op jouw posts. We moeten dus op zoek naar andere kanalen en die vinden we offline.

Vervangen door machines

Beyoncé zong het jaren geleden al in haar nummer Irreplaceable: “I could have another you in a minute.” Systemen worden steeds intelligenter. Termen als machine learning, big data en robotisering zijn niet meer weg te denken. Betekent dit dat wij als mensen straks worden ingeruild voor robots? Misschien wel. Feit is in ieder geval dat we ook in (content)marketing de inzet van voice en chatbots steeds meer zien. Dit maakt het werk wel heel efficiënt en biedt veel kansen, maar je mist hierdoor een gezicht en een menselijk karakter. Letterlijk in dit geval. En dat schept een afstand met je klanten. Want laten we eerlijk zijn, het liefst praten we met mensen. Het wordt dus belangrijker om één of meer gezichten te koppelen aan je organisatie die een woordvoerder zijn. Aan de ene kant zie je dat in de vorm van bekende Nederlanders zoals André Hazes jr. voor Essent. Aan de andere kant met onbekende gezichten zoals Bart, de typische Nederlander van SNS of Pieter de enige echte eindbaas van Coolblue. Het voordeel met gezichten is dat ze een vertrouwd beeld worden en dat als ze goed gepositioneerd worden ze ook vertrouwen wekken. Een stuk meer dan Nina de chatbot die nog lang niet alle vragen goed kan beantwoorden.

Offline bouwen aan vertrouwen en relaties

Centraal in dit artikel staan bouwen aan vertrouwen en relaties. Online neemt het vertrouwen af en wordt het steeds lastiger om waardevolle relaties te bouwen met klanten. Vertrouwen winnen en relaties aangaan als bedrijf vraagt dus om een andere aanpak. Offline is daarbij een goede oplossing. En dan niet in de vorm van commercials en brochures. Deze zijn prima als ondersteuning van je merkverhaal, maar brengen geen interactie teweeg. Sterke relaties bouw je door te werken aan vertrouwen. En dat vertrouwen win je onder andere door waardevolle content. Content is nooit alleen commercieel geweest, maar dient ook de pr-doelstellingen. Door middel van het bezoeken en organiseren van events en meet ups en door te spreken op evenementen kun je face to face in contact komen met je klanten en verbinding leggen. Je krijgt op deze manier de ruimte jouw verhaal te vertellen, maar ook te horen wat er speelt in de wereld. Het is een veel authentiekere manier van communicatie en bouwt daarmee aan duurzame relaties.

Niet meer online in 2019?

Betekent dit dat je online helemaal niet meer moet inzetten komend jaar? Nee. Content gaat om de inhoud, het neerleggen van een strakke strategie en de juiste keuzes maken. Misschien zijn bepaalde social kanalen op dit moment niet meer de uitgelezen kanalen om aan vertrouwen te werken en de dialoog aan te gaan. Maar social en online zijn nog steeds uitermate geschikt voor het creëren van merkbeleving. Ook het zoeken van inspiratie en het doen van onderzoek gebeurt veel online. Zorg dus dat je kanalenmix aansluit bij de voorkeuren van je doelgroep. Door een sterke mix aan online en offline kanalen bouw je aan zowel vertrouwen, relaties als je conversie. Dat zijn pas goede voornemens voor komend jaar!