Branding, een sterk merk houdt het echt en consistent
Een sterk merk, elk bedrijf streeft ernaar. Soms is het makkelijk om je te onderscheiden van je concurrentie omdat je nu eenmaal het beste product hebt. Maar de concurrentie wordt in veel markten sterker. Hoewel de kwaliteit van je product of dienst nog steeds van groot belang is, red je het daar vaak niet alleen meer op. Een sterk merk neerzetten doe je ook door sterke marketingcommunicatie in te zetten. Branding is een manier om een sterk merk te bouwen en de buitenwereld te laten zien wat er bij jou te halen is.
Houd het echt
Waar te beginnen? Marketing is van oudsher meer push gestuurd, terwijl branding een sterkere pull strategie heeft. Eigenlijk is branding het fundament voor je marketing. Elk bedrijf is ontstaan vanuit een bepaalde missie en doet beloftes. Die beloftes zijn belangrijk, maar waar het bij branding echt om draait is je doel. De purpose is dan ook het startpunt van je merkontwikkeling. Het stelt de vraag waarom je doet wat je doet als bedrijf. Het doel is specifieker en het element dat jouw merk onderscheid van je concurrentie. Het is de intrinsieke waarde van het bedrijf. Een voorbeeld hiervan is Dopper die plastic drinkflessen maakt. Hoewel zij zoveel mogelijk flessen willen verkopen is hun intrinsieke doel om de wereld zo vrij mogelijk te maken van plastic. Dit doel is dan ook de basis van alle marketing en communicatie.
Iemand die het waarom tot zijn levenswerk heeft verheven in Simon Sinek. Zijn golden circle theory heeft het waarom centraal staan. Zijn theorie gaat uit van drie cirkels waarin je begint met het waarom. Het is de kern van het bestaan en handelingen die je doet. Daarna volgt de hoe. De manier waarop je je doelen waarmaakt. Tenslotte gaat de buitenste ring over het wat. Het zichtbare deel van je waarom. Als het niet in eerste instantie duidelijk is wat je toegevoegde waarde als bedrijf is op intrinsiek niveau, dan kan deze theorie je een duwtje in de goede richting geven.
Weg van de cijfers, terug naar emotie
Marketing heeft zich ontwikkeld naar een steeds meer cijfermatig vakgebied. Natuurlijk is het super interessant om te zien wat je campagnes doen qua clicks en conversie, maar dan ben je vooral bezig met de performance kant van marketing. Proberen door middel van je marketinginspanningen zoveel mogelijk over de balie te kunnen duwen. Prima voor je omzetdoelstellingen. Als het om branding gaat vraagt het echter om een andere investering. Doordat branding niet per se gekoppeld is aan verkoop, is het niet altijd makkelijk om direct te achterhalen wat je investering oplevert. Voor sommige bedrijven voelt het daarom als een onzekere investering. Een sterk merk levert echter vaker loyale klanten op. Branding is gericht op de lange termijn.
Het kan dus geen kwaad de harten van je (potentiele) klanten te veroveren. Het hart van je grote liefde veroveren ging misschien ook niet in één keer. En je hebt het vast niet met cijfers en sales gedaan. Dat geldt ook voor de harten van je klanten. Je kunt hun aandacht grijpen en hun liefde winnen met emotie. Want hoewel de wereld steeds digitaler wordt, blijven de motivaties van de mens nog steeds hetzelfde. Ergens diep verstopt handelen we nog steeds vanuit emoties als liefde en angst. Daarnaast willen we ook nog steeds verbinden met andere mensen. Onderzoek van psychologen Baumeister en Leary heeft een hypothese over belongingness: “Mensen hebben de basale behoefte om met anderen verbonden te zijn. De verbindingen gebaseerd op zorgen voor elkaar in relaties zijn een belangrijk deel van het menselijk gedrag.” Daarnaast past dit ook perfect in piramide van Maslow. Een bekende voor iedereen die professioneel weleens met psychologie en marketing in aanraking is gekomen.
Ga in je branding dus op zoek naar een diepere laag en betekenis. Wat is het dat je klanten aan je kan binden? Maak je hun leven makkelijker? Neem je bepaalde angsten weg? Verbind je ze met elkaar, zodat er nieuwe relaties ontstaan? Probeer de emotionele laag naar oppervlakte te brengen en deze uit te dragen.
Word en blijf herkenbaar in je branding
Marketing heeft zich ontwikkeld naar een steeds meer cijfermatig vakgebied. Natuurlijk is het super interessant om te zien wat je campagnes doen qua clicks en conversie, maar dan ben je vooral bezig met de performance kant van marketing. Proberen door middel van je marketinginspanningen zoveel mogelijk over de balie te kunnen duwen. Prima voor je omzetdoelstellingen. Als het om branding gaat vraagt het echter om een andere investering. Doordat branding niet per se gekoppeld is aan verkoop, is het niet altijd makkelijk om direct te achterhalen wat je investering oplevert. Voor sommige bedrijven voelt het daarom als een onzekere investering. Een sterk merk levert echter vaker loyale klanten op. Branding is gericht op de lange termijn.
Het kan dus geen kwaad de harten van je (potentiële) klanten te veroveren. Het hart van je grote liefde veroveren ging misschien ook niet in één keer. En je hebt het vast niet met cijfers en sales gedaan. Dat geldt ook voor de harten van je klanten. Je kunt hun aandacht grijpen en hun liefde winnen met emotie. Want hoewel de wereld steeds digitaler wordt, blijven de motivaties van de mens nog steeds hetzelfde. Ergens diep verstopt handelen we nog steeds vanuit emoties als liefde en angst. Daarnaast willen we ook nog steeds verbinden met andere mensen. Onderzoek van psychologen Baumeister en Leary heeft een hypothese over belongingness: “Mensen hebben de basale behoefte om met anderen verbonden te zijn. De verbindingen gebaseerd op zorgen voor elkaar in relaties zijn een belangrijk deel van het menselijk gedrag.”
Ga in je branding dus op zoek naar een diepere laag en betekenis. Wat is het dat je klanten aan je kan binden? Maak je hun leven makkelijker? Neem je bepaalde angsten weg? Verbind je ze met elkaar, zodat er nieuwe relaties ontstaan? Haal de emotionele laag naar oppervlakte en probeer deze uit te dragen.
Dus?
Branding gaat terug naar waar het allemaal begon voor je merk. Waarom doe je wat je wat je doet? Wat voegt het toe aan de samenleving en waarom wordt de wereld daar beter van? Het is niet altijd makkelijk en het gaat zeker niet altijd snel om een sterk merk te bouwen. Maar door middel van branding kun je een fundament creëren voor je marketing en bouwen aan een gemeenschap van trouwe klanten. En het belangrijkste is dat je je kunt onderscheiden en laten zien waarom jij er als merk mag zijn.