De kracht van evergreen content
Het maken van content is een tijdrovende klus. Een paar jaren geleden nog onderdeel van de taken van een communicatiemanager, maar tegenwoordig hebben veel bedrijven fte’s toegewijd aan contentmarketeers en social mediaspecialisten. De hele contentfabriek op gang houden is daarmee een tijdrovende klus geworden. Ongeacht of je zelf de productie doet of bureaus aanstuurt om de klus te klaren. Tijd is schaars en moet je zo effectief mogelijk inzetten. Evergreen content kan hiervoor een goede oplossing zijn.
Frisse content op elk moment
Evergreen content is kwalitatieve content die het hele jaar door relevant is en als je geluk hebt zelfs nog wat langer. Vaak is de kern van deze content het beantwoorden van een hulpvraag. Denk bijvoorbeeld aan FAQ’s, product reviews of instructievideo’s. Content die in de basis niet echt aan verandering onderhevig is, maar wel heel nuttig voor je doelgroepen en je eigen contentdoelstellingen. Het voordeel van deze vorm van content is dat het laag in onderhoud is, omdat deze content zijn relevantie langere tijd behoudt. Je kunt de artikelen lang gepubliceerd laten, zonder dat je ze wekelijks naar hoeft te updaten.
Maak jezelf vindbaar
Een tweede voordeel van evergreen content is dat het ook bijdraagt aan je SEO-strategie, oftewel je vindbaarheid online. Dit begint bij het kiezen van onderwerpen. Zorg ervoor dat je onderwerpen kiest die relevant en interessant voor de branche en het bedrijf. Nadat je dit hebt gedaan kun je je onderwerpen specifieker maken en zoekwoordonderzoek doen. Meestal kun je meer content-items maken over hetzelfde onderwerp, waardoor je artikelen onderling aan elkaar kunt linken. Door de content SEO-proof te maken zorg je ervoor dat je bezoekers trekt in plaats van dat je de content alleen maar zelf pusht. En over trekken gesproken. Evergreen content wordt vaker gedeeld via social media dan andere content, dus vergeet ook deze kanalen niet mee te nemen.
In vijf stappen naar evergreen content
Heel leuk en handig dus die evergreen content, maar hoe pak je het aan? Er staan natuurlijk al wat dingen tussen de regels door geschreven hierboven, maar voor de mensen die van structuur houden volgt hier een stappenplan.
1. Stel onderwerpen vast
Niet elk onderwerp leent zich voor evergreen content. Een stuk over de trends voor komende zomer is tijdsgebonden en halverwege de zomer al niet meer zo actueel. Schrijf voor je evergreen content liever over liever over key pieces die het hele jaar kunnen. Luister voor het kiezen van onderwerpen naar de behoeften van je doelgroep. Waar hebben zij interesse in? Waar zoeken zij naar? Welke vragen of opmerkingen zie je het hele jaar door terugkomen?
2. Kijk naar de omgeving
Je eigen bubbel is altijd een risico bij contentcreatie. Nadat je echter stap 1 hebt afgerond is het tijd om naar buiten te kijken. Wat hebben heeft de concurrentie al gepubliceerd? Wat bestaat er al aan content over de gekozen onderwerpen? Welke zoekwoorden worden hier veel bij gebruikt? Dit onderzoek doe voor je eigen vindbaarheid. Maar ook inhoudelijk zul je onderzoek moeten doen naar je onderwerp. Goede gewaardeerde content wordt onderbouwd met bronnen en citaten. Daarnaast kun je je beter onderscheiden van je concurrentie als je weet wat er al bestaat.
3. Kies een format
Elk stuk content vraagt om een ander format. Een infographic leent zich voor het verwerken van data, terwijl een how to-gids je de ruimte geeft veel gedetailleerdere content te schrijven. Blijf kritisch in je keuze voor een sterk format. Ook op dit onderdeel kun je je onderscheiden van je concurrentie. Er is geen heilige graal. Durf te experimenteren.
4. Maak je content zoals altijd
Nu kun je aan de slag met de daadwerkelijke creatie van je evergreen content. Dit hoef je niet anders te doen dan anders. Je kunt het zelf doen of je kunt het uitbesteden. Houd er rekening mee dat je tijdloze visuals gebruikt en zorg voor de beste beleving voor je lezer. Extra aandacht verdient het waarborgen van de brand voice. Deze vorm van content is namelijk uitermate geschikt om bij te dragen aan je brand awareness en wordt vaker gezien door een groot publiek, doordat het langer online blijft staan.
5. Update wanneer nodig
Die evergreen content was toch zo onderhoudsvriendelijk? Zeker, maar het is onrealistisch om te denken dat je nooit meer iets hoeft te doen als je eenmaal gepubliceerd hebt. Sommige content heeft nu eenmaal toch weleens inhoud die aangepast moet worden. Omdat er statistiek in staat die verandert of omdat een beschreven werkwijze wijzigt. Neem je evergreen content op in je contentplanning en zorg dat je ook deze content op de radar houdt om te reviewen. Organisatie en overzicht zijn hierbij sleutelwoorden.
De fundering van je contenthuis
Evergreen content is hartstikke fijn om te hebben. Het draagt bij aan de brand awareness, je vindbaarheid via SEO, het kost relatief weinig onderhoud, je kunt het vaker inzetten en het is goedkoper doordat je het vaker en langer kunt inzetten dan andere content. Een contentstrategie met alleen maar evergreen content is echter niet the way to go. Je zult je publiek moeten laten zien dat je ook actueel kunt zijn, kunt inspelen op trends, kunt verrassen met campagnes en interactie met hen kunt laten plaatsvinden. Dat gezegd hebbende is evergreen content een fijne fundering om op te bouwen. Als je weet dat de basis stevig is ga je toch een stuk relaxter naar de top.