Een content hub zorgt ervoor dat je gevonden wordt
Hoe ziet jouw website eruit? Heb je content mooi gestructureerd op bepaalde onderwerpen of heb je van alles online staan? Zodra het over content gaat wordt er vaak vooral nog gedacht aan de likes, viral willen gaan en een boodschap zenden. Maar sterke content begint vooral met een goede strategie. Door je content thematische en op een strategische manier op te bouwen kun je zowel de relatie met je bezoeker versterken als hoger eindigen in de zoekresultaten. Hoe je dat doet? Met een content hub kun je bouwen aan expertise op specifieke onderwerpen en ervoor zorgen dat je meer focus aanbrengt in je content.
Wat is een content hub?
Een content hub is een verzameling van content rondom een bepaald onderwerp dat gecentraliseerd is op een platform of website. De belangrijkste pagina over het betreffende onderwerp is hierbij het centrum van de hub. Je kunt een content hub zien als een soort kenniscentrum. Uiteraard kun je verschillende hubs creëren als je over verschillende onderwerpen wilt publiceren.
Het belangrijkste doel van een content hub is om de content beter te structureren voor je bezoekers. Hierdoor blijven zij langer op je website en klikken vaker door. Er ontstaat ruimte om een relatie op te bouwen. Om dit te realiseren kies je voor een bepaald onderwerp dat je verder verrijkt met verschillende soorten content. Hoe zit dat er in de praktijk uit? Stel, je hebt het onderwerp reizen en je wilt iets schrijven over een stedentrip naar Kopenhagen. In plaats van een lange blogpost wijden aan een stedentrip naar Kopenhagen met alle informatie erin kun je dit onderwerp opdelen. Je hoofdpagina blijft ‘Stedentrip Kopenhagen’, maar daar maak je een overzichtspagina van met verschillende links over hotels, restaurants, hoogtepunten en vervoersmogelijkheden. Van al deze subonderwerpen kun je aparte content maken die je koppelt aan de hoofdpagina ‘Stedentrip Kopenhagen’. Zo ontstaat een netwerk van content gerelateerd aan het hoofdonderwerp.
Content hubs dragen bij aan je SEO-strategie
Het maken van content is een mooie en creatieve bezigheid, maar onder de streep is het wel fijn als het ook bijdraagt aan de ROI. En om dat te kunnen bewerkstelligen moet je wel gevonden worden tussen al het andere contentgeweld. Een effectieve content hub laat zien dat je als merk begrijpt wat de behoeftes van je publiek zijn. In je hub kun je onderwerpen specificeren en de diepte in. Hierdoor kun je op verschillende punten in de customer journey inspelen en je publiek nieuwe insights, trends en research presenteren.
Vanuit SEO bekeken geeft een content hub autoriteit op een bepaald onderwerp. Door te durven kiezen kun je expertise laten zien op bepaalde onderwerpen. Dit draagt bij aan je SEO-strategie, want Google scant meer en meer op de inhoud en waardering van je bezoekers (gemeten in bijvoorbeeld tijd op de pagina, doorklikken, relevantie). Als je je bezoeker weet te binden dan is dit dus zowel goed voor je relatie met de betreffende bezoekers als voor je ranking in de zoekresultaten.
Content hubs in de praktijk
Het idee van een content hub is misschien nog wat abstract als dit de eerste keer is dat erover leest. Een aantal voorbeelden kunnen je wellicht op weg helpen om een idee te krijgen hoe een content hub eruit kan zien.
Think with Google
Het kan bijna niet anders, maar Google heeft een van de meest overzichtelijke content hubs gecreëerd. Deze hub is opgezet voor B2B en B2C marketeers en staat vol met informatie over de laatste trends en insights. Van SEO-tips tot rapportages. Naast de hub zelf kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief om zo gepersonaliseerde content te ontvangen.
OPEN forum van American Express
De hub van American Express is een van de eerste en bestaat al meer dan 10 jaar. Op het forum wordt een mix aangeboden van adviezen van experts, trendrapporten, onderzoeken en case studies en een aantal andere relevante topics. Daarnaast ondersteunt het bezoekers met elkaar in contact te komen, waardoor er ook een community component aan deze hub is toegevoegd.