contentmarketeer

Contentmarketeer, het is een vak apart

Bijzonder blijft het, hoe bedrijven anno 2019 met content of het gebrek aan content omgaan. Het idee dat je als marketingafdeling ‘iets met content’ moet doen is inmiddels wel geland. Wat je ermee moet doen is echter nog voor velen een vraag. Meer dan eens blijft content toch vooral het tastbare stuk van marketing waar eindeloze compromissen worden gesloten. En dat terwijl content toch echt een apart vak is en niet iets wat erbij kan worden gedaan door de marketingcollega’s. Voor succes heb je een contentmarketeer nodig.

Waarom content niet door een traditionele marketeer kan worden gemaakt

Contentmarketing is toch gewoon een onderdeel van marketing denk je misschien. Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Content draagt bij aan het behalen van de marketingdoelstellingen. Toch vraagt contentstrategie en creatie van krachtige content om specialisatie. Nog te vaak gebeurt het dat een contentmarketeer pas wordt aangesloten op het moment dat de opzet en doelstellingen van een (paid) campagne al bedacht zijn. Gevolg is dat de contentmarketeer niet meer kan meedenken over de storylines en de vorm waarin de content het sterkst naar buiten wordt gebracht om goed te converteren. De content die je de buitenwereld in slingert is dan meestal op zijn best van middelmatige kwaliteit. De tegenvallende kwaliteit zorgt op haar beurt voor middelmatige resultaten van de campagne, waardoor de meerwaarde van content niet kan worden bewezen. Zonde, want content is het visitekaartje van je bedrijf naar de buitenwereld toe. Een contentmarketeer die het vak snapt maakt van die middelmatige 6 minimaal een goede 8.

Wat een contentmarketeer toevoegt aan je marketingteam

Het aanstellen van een contentmarketeer en deze persoon de vrijheid en ruimte geven mee te denken over de invulling van campagnes en andere content is een win-win. Een win omdat je betere en originele content krijgt en een win omdat het een hoop tijd en vergaderingen scheelt om tot een beter resultaat te komen. Het feit dat iemand in zijn vrije tijd een mooie foto maakt of een blog bijhoudt over zijn hobby maakt hem namelijk nog geen contentspecialist. Een contentmarketeer heeft een vak geleerd en kan je vertellen waarom er gekozen wordt voor bepaalde boodschappen, middelen en kanalen. En je zult zien, het werkt. De kwaliteit hangt niet meer af van een baasje die zich wel of niet betrokken voelt, maar is gecheckt door iemand die weet waar hij naar moet kijken.

Daarnaast scheelt het heel veel, maar dan ook echt heel veel tijd. Want als je content een taak van iedereen laat zijn dan is het ook van iedereen en tegelijkertijd van niemand. Je herkent het vast: over elk punt discussiëren, content van vorig jaar erbij pakken en dat afstoffen om opnieuw te publiceren, geen onderbouwing voor de keuzes die gemaakt worden en niemand beschikbaar als de taken worden verdeeld. Door content de verantwoordelijkheid van een contentmarketeer te maken houdt de traditionele marketeer de ruimte om zijn eigen vak te blijven uitoefenen in plaats van er nog een aantal losse taken bij te krijgen. Maar belangrijker, met een contentmarketeer vergroot je je slagkracht. Om te kunnen leren, moet je durven falen. En om te bewegen moet je richting kiezen. En dat kan alleen als de ruimte er is en de organisatie dat faciliteert.

Van navelstaren naar succes boeken

Het in huis halen van kennis of de kennis over content die al in huis is centraliseren brengt een hoop vreugde. Door een duidelijke focus kan kennis sneller worden opgebouwd, is er een gedeeld belang en gaat de kwaliteit van de geproduceerde content omhoog. En dat alles kan in minder tijd, omdat er veel minder eindeloze meetings nodig zijn. En er is daardoor ook een stuk minder discussie nodig is. Hierdoor kan de blik naar buiten worden gericht in plaats van intern navelstaren, zodat het belang van de klant eigen kan worden gemaakt. Nu de tijd, ruimte en expertise er is, kun je veel spannendere dingen doen met je content. Maar daarvoor heb je dus eerst een contentmarketeer nodig, want het blijft een vak apart.