Waarom influencers je merk kunnen laten groeien

Influencers zijn niet meer weg te denken binnen marketing. Ze hebben zich bewezen als krachtige partners in het bereiken van specifieke doelgroepen. Of je nu een klein of groot merk bent, influencers bieden een unieke kans om je boodschap over te brengen op een publiek dat jij misschien anders niet bereikt. Influencers beschikken over een loyale volgersgroep die hen vertrouwt en naar hen luistert. Hun doelgroep herkent zichzelf en voelt een band met deze content creator. Dit betekent dat ze in staat zijn om impact te maken met de content die zij maken. Of het nu gaat om mode, gezondheid, reizen, of technologie. Ze hebben vaak een sterk persoonlijk merk opgebouwd en hebben daarmee autoriteit op hun vakgebied. Hierdoor kan een goed geplaatste samenwerking leiden tot een stijging van je merkherkenning, verkoop of klantbetrokkenheid.

Dit kan een influencer voor je merk doen

Een van de grootste voordelen van influencers is hun bereik. Met je bedrijfsaccount heb je vast inmiddels ook een goede groep volgers opgebouwd. De uitdaging zit hem er alleen in dat Meta bedrijven zoveel mogelijk wil laten betalen voor hun zichtbaarheid. Daarnaast krijgen vooral jouw trouwste fans je content te zien, wat ervoor zorgt dat je een groot gedeelte van jouw doelgroep niet of niet voldoende bereikt. Influencer accounts kunnen een mooie aanvulling zijn op je eigen bereik. Afhankelijk van je budget en de niche van influencer wordt jouw product of merkt vaak bij duizenden extra social mediagebruikers zichtbaar. Dit biedt een uitgelezen kans om je merk te etaleren. Doordat een influencer vaak een duidelijk gedefinieerde niche heeft zoals fitness, mode of technologie, kun je jouw boodschap direct richten op de mensen die het meest geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Dit verhoogt de kans op een hoog rendement van je investering, omdat je niet alleen bredere zichtbaarheid krijgt, maar ook kwalitatief betere leads aantrekt.

Een tweede voordeel aan de inzet van influencers is dat zij helpen met het opbouwen van vertrouwen en autoriteit voor jouw merk. Volgers hebben vaak een sterke band met de influencer, wat betekent dat hun aanbevelingen veel gewicht dragen. Dit vertrouwen kan dan ook overgaan op jouw merk, vooral wanneer de influencer jouw product of dienst op een authentieke en oprechte manier aanbeveelt. Het helpt om een solide relatie op te bouwen met je klanten en de geloofwaardigheid van je merk te versterken. Een overweging hierin kan zijn om een samenwerking voor langere tijd aan te gaan, zodat er een brand ambassadorship ontstaat.

Is influencermarketing een bodemloze put?

Het inzetten van influencer ter ondersteuning lijkt soms een quick fix. De influencer heeft al een bereik opgebouwd, maakt zelf zijn content. Je hoeft als marketeer zelf nergens meer naar om te kijken. Vergis je niet: als je met één of meerdere influencers in zee gaat dan kost het een hoop tijd om de boel te managen. Als merk wil je namelijk te inhoud van de content wel degelijk kunnen bepalen. Ja, de content creator moet de vrijheid krijgen voor eigen invulling. Authenticiteit is immers een argument om een influencer in te zetten. Echter, als marketeer ken jij het merk, de belofte en USP’s een stuk beter. Dat betekent dat je alle content moet bekijken en beoordelen.

Een tweede onderdeel om rekening mee te houden is je budget. Vaak heb je voor een campagne een bepaald budget gereserveerd waarvan je zowel je media-inzet als je middelen van betaald. Het inzetten van een influencer voor je campagne kan een waardevolle toevoeging zijn en zeker ook veel opleveren, maar vergeet niet dat het werk van influencers de laatste jaren alleen maar commerciëler is geworden. Waar je voor de micro influencer vaak nog uit de voeten kunt met een barter is het voor influencer met een grotere bekendheid allang geen verdienmodel meer. Wie gaat voor een BN’er of grote naam in influencerland moet rekenen op budget van (tien)duizenden euro’s. Blaas niet je hele campagnebudget erdoorheen, maar kijk goed wat een influencer kan doen voor jouw merk en campagne.

Ten slotte kan het, als influencers te vaak gesponsorde content delen, leiden tot een verlies van authenticiteit. Volgers kunnen het gevoel krijgen dat de influencer niet echt achter de producten of diensten staat die hij of zij promoot, wat kan resulteren in een afname van de geloofwaardigheid. Daarnaast concurreer je binnen het account van de influencer opeens met je concurrenten. Het is zonde om je budget hieraan te spenderen.

4 Stappen om de juiste influencer te selecteren

Heb je een weloverwogen beslissing gemaakt en wil je influencermarketing inzetten? Let dan in je eerste selectie op een aantal zaken. Hieronder de eerste checks die je moet doen als je in zee wilt gaan met een influencer.

  1. Bepaal je doelen: wat wil je bereiken met influencermarketing? Wil je merkbekendheid vergroten, een product lanceren of de verkoop stimuleren? Het kiezen van een influencer moet aansluiten bij je doelstellingen. Ga dus niet standaard voor de influencer met de meeste volgers. Doe onderzoek in je doelgroep en ontdek welke gezichten op dit moment trending zijn.
  2. Check de authenticiteit: heb je een influencer gevonden die interessant kan zijn voor jouw campagne? Vraag dan cijfers op. Veel influencers zijn tegenwoordig aangesloten bij een bureau of je kunt hen rechtstreeks benaderen. Vraag rapportages op van hun doelgroepen, engagement en andere conversies. Zo krijg je meer inzage of de match daadwerkelijk zo goed is als die lijkt. Heeft de influencer actieve en betrokken volgers? Controleer of ze echte interactie hebben met hun publiek. Interactie zorgt namelijk voor een betere verspreiding van de content.
  3. Kijk naar de inhoud en stijl van het account: past de stijl van de influencer bij jouw merk? Bekijk de content en check dat hun toon, waarden en esthetiek overeenkomen met jouw merkidentiteit. De beste match is een content creator die authentiek is, maar tegelijkertijd eenzelfde toon en reputatie heeft als jouw merk.
  4. Evalueer eerdere samenwerkingen: hebben ze in het verleden met andere merken samengewerkt? Bekijk de kwaliteit van eerdere campagnes en of ze daadwerkelijk resultaten hebben behaald. Dit geeft je inzicht in hun professionalisme en effectiviteit.

Influencers kunnen een geweldige manier zijn om je merk te promoten en een bredere doelgroep te bereiken. Het is echter belangrijk om je keuzes zorgvuldig te maken en de juiste influencer te selecteren die past bij jouw merk en doelstellingen. Door de voordelen van bereik en autoriteit van influencers te combineren met een zorgvuldige afweging van de mogelijke nadelen, kun je het meeste uit je influencer marketingcampagnes halen. Wil je eens van gedachten wisselen of het inzetten van influencers een goed idee kan zijn voor jouw campagne?Neem dan vooral contact met ons op.